Czy moje dziecko dojrzało do szkoły?
To w jakim stopniu dziecko sobie
poradzi w nowej rzeczywistości szkolnej zależy czy jest dojrzałe, inaczej
gotowe do podjęcia nauki w klasie pierwszej. Dziecko dojrzałe to takie, które potrafi sprostać wymaganiom
stawianym prze program wychowania i nauczania, a więc osiągnęło odpowiedni
stopień rozwoju ruchowego, intelektualnego, emocjonalnego i społecznego.
Rozwój każdego dziecka przebiega
inaczej. Są dzieci, które osiągają dojrzałość w wieku sześciu, siedmiu lat i takie, które osiągają dojrzałość znacznie
później. Na dojrzałość szkolną dziecka wpływa jego indywidualne tempo rozwoju,
środowisko w jakim się wychowuje oraz doświadczenie edukacyjne (uczęszczanie do
przedszkola). W innej sytuacji jest siedmiolatek, który chodził do przedszkola,
gdzie miał okazje bawić się z rówieśnikami i uczyć się reguł panujących w
grupie a w innej dziecko chowane tylko w domu. Zatem bardzo dużą rolę w
osiąganiu dojrzałości szkolnej przez dziecko odgrywają rodzice. To oni od początku są tymi, którzy
wspierają rozwój swojego dziecka. Dziecko, któremu rodzice poświęcają swój czas-dużo
z nim rozmawiają, czytają książki, opowiadają rozmaite historie, kupują gry i
zabawki, które są bodźcami dla jego rozwoju, więcej wie o otaczającym świecie,
jest lepiej przygotowane do roli ucznia.
Na co rodzic powinien
zwrócić uwagę?
Dojrzałość fizyczna: dziecko dojrzałe fizycznie to takie,
które cechuje się odpowiednim wzrostem i wagą, dobrym zdrowiem oraz sprawnością
ruchową. Chętnie skacze, biega, potrafi jeździć na rowerze. Jest na tyle
rozwinięte fizycznie, że może podołać systematycznemu wysiłkowi, z jakim wiąże
się wczesne wstawanie, chodzenie do szkoły, przebywanie w dużej grupie dzieci
czy odrabianie zadań domowych. Ważna jest także sprawność ruchowa i opanowanie
precyzyjnych ruchów rąk, która umożliwi prawidłową naukę pisania.
Dojrzałość emocjonalna
i społeczna:
Dojrzały siedmiolatek to taki, który potrafi się odnaleźć w grupie społecznej,
jaką jest klasa. Liczy się z potrzebami kolegów, poddaje się pod dyscyplinę i
panujące reguły, nawiązuje kontakty z rówieśnikami i współpracuje z nimi przy
wykonywaniu rozmaitych zadań. Sam się potrafi ubrać, umyć, jest w znacznym
stopniu samodzielny. Jest wytrwały, podejmuje się trudnych i nowych zadań. Umiejętnie
kontroluje i panuje nad swoimi emocjami. Umie przyjmować niepowodzenia i godzić
się z porażką.
Dojrzałość umysłowa: o dojrzałości siedmiolatka świadczy
jego aktywność poznawcza, a więc chęć do uczenia się, zainteresowanie czytaniem,
pisaniem i rachowaniem. Ma spory zasób wiedzy o otaczającym go świecie. Potrafi
opowiedzieć usłyszaną bajkę, opisać obrazek. Wypowiada się swobodnie, pełnymi
zdaniami. W swoich wypowiedziach zwraca uwagą na szczegóły i ich znaczenie dla
całości. Potrafi uważnie i ze zrozumieniem słuchać tego, co mówi nauczyciel.
Swobodnie i zrozumiale dla otoczenia wyraża swoje myśli, wyciąga wnioski i
oceny. Ważną umiejętnością jest posługiwanie się symbolami. Dziecko rozpoznaje
cyfry od 1-10 i potrafi liczyć do dziesięciu, a czasem nawet do dwudziestu. W
zakresie dziesięciu z użyciem konkretnych przedmiotów oraz z zastosowaniem znaków „+, -, = „ potrafi wykonać proste działania dodawania i
odejmowania.
Opisane powyżej ogólne cechy i umiejętności są
niezbędne do osiągnięcia dojrzałości do czytania i pisania oraz dojrzałości do
uczenia się matematyki. Należy jednak pamiętać, że dziecko rozpoczynające naukę
w klasie pierwszej, aby mogło opanować podstawowe wyżej wymienione techniki
szkolne tj. czytanie i pisanie oraz umiejętności matematyczne musi
charakteryzować się prawidłowym rozwojem
funkcji percepcyjno-motorycznych
takich jak: sprawność manualna, orientacja przestrzenno-kierunkowa, percepcja
wzrokowa i słuchowa oraz koordynacja wzrokowo-ruchowa.
Sprawny manualnie siedmiolatek ma prawidłowy nawyk
trzymania ołówka (chwyt pensetkowy), prawidłowo rysuje linie pionowe, poziome i
ukośne. Chętnie wykonuje prace typu: malowanie, wycinanie, wylepianie z
plasteliny, wydzieranki z kolorowego papieru. Potrafi samodzielnie się ubrać,
umyć, bez problemu wiąże sznurowadła i zapina guziki.
W zakresie orientacji przestrzenno -
kierunkowej dziecko jest zorientowane w kierunkach oraz przestrzeni. Stosuje
pojęcia: nad, pod, obok, z tyłu, z przodu, wyżej, niżej, w środku, na prawo, na
lewo. Potrafi prawidłowo odwzorować
wzór, narysować znaki podobne do liter, rozpoznaje przewidziane programem
litery alfabetu i cyfry. Wskazuje
różnice i podobieństwa w obrazkach, układa obrazki z pociętych elementów. Przy
kolorowaniu obrazków nie wychodzi poza kontur.
W zakresie percepcji słuchowej potrafi
powiedzieć jak brzmi pierwsza i ostatnia głoska w prostych słowach: lato, woda, oko,
but, lato, motor. Powtarza prawidłowo dłuższe słowa np. helikopter,
kaloryfer. Dokonuje analizy i syntezy słuchowej krótkich i dłuższych wyrazów
np. krowa (kro-wa), pole (po-le), kapusta (ka-pu-sta), lal-ka (lalka),
za-baw-ka (zabawka), r-o-k (rok), w-ó-z-e-k (wózek). Z łatwością uczy się na
pamięć wierszyków itp.
Dokonana charakterystyka jest przykładem modelu dziecka dojrzałego do podjęcia nauki w szkole,
którego rozwój przebiega harmonijnie. Należy jednak pamiętać, że przemiany jakie
zachodzą w rozwoju dziecka najczęściej nie postępuję równomiernie. Ważne jest,
aby ocenić jak duża jest ta nierównomierność
i w jakim stopniu wpłynie ona na dalszy rozwój i karierę szkolną dziecka.
Jeżeli zauważyli państwo duże braki
pewnych cech, umiejętności u waszego dziecka to warto porozmawiać o tym z
wychowawcą, pedagogiem szkolnym lub zgłosić się do poradni
psychologiczno-pedagogicznej. Psycholog sprawdzi, czy może ono rozpocząć naukę w
klasie pierwszej bez szkody dla swojego rozwoju. Czasem warto pozwolić dziecku
rok dłużej pochodzić do zerówki, aby mogło dojrzeć i aby ustrzec je przed
porażką na samym progu nauki. Zbyt wczesne posłanie dziecka do szkoły niekiedy
źle wpływa na jego rozwój. Niepowodzenia szkolne i trudności mogą podkopać
wiarę w siebie, wywołać lęk. Dlatego pamiętajmy, im wcześniej rozpoczniemy właściwą pracę z dzieckiem tym damy mu większe
szanse na przeżywanie radości z odnoszonych sukcesów szkolnych.
Opracowała: mgr Agnieszka Dudek
Literatura:
1.
H.
Skibińska, Praca korekcyjno – kompensacyjna z dziećmi z trudnościami w pisaniu
i czytaniu, Wydawnictwo Akademii Bydgoskiej, Bydgoszcz 2001;
2.
B.
Wilgocka – Okoń : Gotowość szkolna dziecka 6 – letniego, Wydawnictwo „Żak”,
Warszawa 2003; E. Gruszczyk – Kolczyńska, E. Żielińska, Dziecięca matematyka, WSiP,
Warszawa 1997